PublicationsVariétés africaines et afro-américaines d'anglais

Search

Événement: Année:
Auteur: Langue:

Effacer

    Livres

    Poplack, Shana (dir.)

    Poplack, Shana (dir.). 2000. The English History of African American English. Oxford : Blackwell Publishers.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 2001. African American English in the Diaspora. Oxford : Basil Blackwell.

    Chapitres et articles

    Harvie, Dawn

    Harvie, Dawn. 1998. Null subject in English. Cahiers linguistiques d’Ottawa 26. 15-25.

    Howe, Darin

    Howe, Darin. 1997. Negation and the history of African American English. Language Variation and Change 9, 2. 267-294.

    Howe, Darin et James A. Walker

    Howe, Darin et James A. Walker. 2000. Negation and the creole-origins hypothesis : evidence from early African American English. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 109-140. Oxford et Malden : Blackwell Publishers.

    Poplack, Shana

    Poplack, Shana. 2000. Introduction. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 1-31. Oxford : Blackwell Publishers.

    Poplack, Shana. 2006. How English became African American English. Dans The Handbook of the History of English (paperback edition of book), dir. par A. van Kemenade et B. Los, 452-476. Oxford : Blackwell.

    Reproduit dans: The handbook of the history of English, dir. par A. van Kemenade et B. Los, 452-476. Oxford : Blackwell. 2009.

    Reproduit dans: Language Variation and Change (Critical Concepts in Linguistics), Volume 2 : Issues and Debates in the Study of Variation, dir. par R. Bayley et R. Cameron, 263-286. Routledge. 2014.

    Poplack, Shana et David Sankoff

    Poplack, Shana et David Sankoff. 1987. The Philadelphie Story in the Spanish Caribbean. American Speech 62, 4. 291-314.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 1989. There’s no tense like the present : verbal -s inflection in Early Black English. Language Variation and Change 1, 1. 47-84.

    Reproduit dans: York Papers in Linguistics 13. 237-278. 1989.

    Reproduit dans: The emergence of Black English : Text and commentary, dir. par G. Bailey et al., 275-324. Amsterdam : Benjamins. 1991.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 1991. African American English in the diaspora : evidence from old-line Nova Scotians. Language Variation and Change 3, 3. 301-339.

    Reproduit dans: Varieties of English around the world : Focus on Canada, dir. par S. Clarke, 109-150. Amsterdam/Philadelphie : Benjamins. 1993.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 1994. -S or nothing : marking the plural in the African American diaspora. American Speech 69, 3. 227-259.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 1996. Nothing in context : variation, grammaticization and past time marking in Nigerian Pidgin English. Dans Changing Meanings, Changing Functions. Papers Relating to Grammaticalization in Contact Languages, dir. par P. Baker et A. Syea, 71-94. Westminster, Royaume-Uni : University Press.

    Reproduit dans: Cuadernos de Filología Inglesa 8, 1 (Special Issue on Variation and Linguistic Change in English : Diachronic and Synchronic Studies), dir. par J. C. Conde-Silvestre et J. M. Hernandez-Campoy, 193-217. Murcia : Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia. 1999.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 2000. The grammaticization of going to in (African American) English. Language Variation and Change 11, 3. 315-342.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 2004. Back to the present : verbal -s in the (African American) English diaspora. Dans The Legacy of Non-Standard Colonial English : The Study of Transported Dialects, dir. par R. Hickey, 203-223. Cambridge : Cambridge University Press.

    Poplack, Shana et Sali Tagliamonte. 2010. African Nova Scotian English in an enclave. Dans Canadian English : A Linguistic Reader, dir. par E. Gold et J. McAlpine, 146-154. Kingston : Strathy Language Unit, Queen’s University.

    Poplack, Shana, Sali Tagliamonte et Ejike Eze

    Poplack, Shana, Sali Tagliamonte et Ejike Eze. 2000. Reconstructing the source of Early African American English plural marking : a comparative study of English and creole. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 73-105. Oxford et Malden : Blackwell Publishers.

    Poplack, Shana et Rena Torres Cacoullos

    Poplack, Shana et Rena Torres Cacoullos. 2015. Linguistic emergence on the ground : A variationist paradigm. Dans The Handbook of Language Emergence, dir. par B. MacWhinney et W. O’Grady, 267-291. Wiley-Blackwell.

    Poplack, Shana et Rena Torres Cacoullos. 2016. Data before models. Bilingualism : Language and Cognition 19, 5. 893-894.

    Poplack, Shana, Gerard Van Herk et Dawn Harvie

    Poplack, Shana, Gerard Van Herk et Dawn Harvie. 2002. « Deformed in the dialects » : an alternative history of non-standard English. Dans Alternative Histories of English, dir. par P. Trudgill et D. Watts, 87-110. Londres : Routledge.

    Reproduit sous le titre: Variability in invariant grammars : the Ottawa grammar resource on early variability in English. Penn Working Papers in Linguistics 8, 3. 223-234. 2002.

    Tagliamonte, Sali

    Tagliamonte, Sali. 1996. Has it ever been PERFECT? Uncovering the grammar of early Black English. York Papers in Linguistics 17. 351-396.

    Tagliamonte, Sali. 1997. Obsolescence in the English perfect? Evidence from Samaná English. American Speech 72, 1. 33-68.

    Tagliamonte, Sali. 2000. The story of KOM in Nigerian Pidgin English. Dans Theoretical Issues in Pidgin and Creole Studies, dir. par J. McWhorter, 353-382. Amsterdam et Philadelphie : John Benjamins.

    Tagliamonte, Sali. 2000. The grammaticalisation of the PRESENT PERFECT : tracks of change and continuity in a linguistic enclave. Dans Pathways of Change - Grammaticalization in English, dir. par O. Fischer, A. Rosenback et D. Stein, 329-354. Amsterdam et Philadelphie : John Benjamins.

    Tagliamonte, Sali et Shana Poplack

    Tagliamonte, Sali et Shana Poplack. 1988. How Black English past got to the present : evidence from Samaná. Language in Society 17, 4. 513-533.

    Tagliamonte, Sali et Shana Poplack. 1993. The zero-marked verb : testing the creole hypothesis. Journal of Pidgin and Creole Languages 8, 2. 171-206.

    Tagliamonte, Sali, Shana Poplack et Ejike Eze

    Tagliamonte, Sali, Shana Poplack et Ejike Eze. 1997. Plural marking patterns in Nigerian Pidgin English. Journal of Pidgin and Creole Languages 12, 1. 103-129.

    Tagliamonte, Sali et Jennifer Smith

    Tagliamonte, Sali et Jennifer Smith. 1998. Roots of English in the African American diaspora? Links & Letters 5, 5 (Englishes). 147-165.

    Tagliamonte, Sali et Jennifer Smith. 1999. Analogical levelling in Samaná English : the case of was and were. Journal of English Linguistics 27, 1. 8-16.

    Tagliamonte, Sali et Jennifer Smith. 2000. Old was; new ecology : viewing English through the sociolinguistic filter. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 141-171. Oxford : Blackwell Publishers.

    Tottie, Gunnel et Dawn Harvie

    Tottie, Gunnel et Dawn Harvie. 2000. It’s all relative : relativization strategies in early African American English. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 198-230. Oxford : Blackwell Publishers.

    Van Herk, Gerard

    Van Herk, Gerard. 1998. Auxiliary verbs in early African American Vernacular English questions : non-inversion, deletion, and inherent variability. Dans Actes du congrès de l’ACL 1998, dir. par J. Jensen et G. Van Herk, 421-430. Ottawa : Département de linguistique, Université d’Ottawa.

    Van Herk, Gerard. 1998. Inversion in Samaná English question formation. Cahiers linguistiques d’Ottawa 26. 71-83.

    Van Herk, Gerard. 2000. The question question : auxiliary inversion in early African American English. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 175-197. Oxford : Blackwell Publishers.

    Van Herk, Gerard. 2001. Barbadian lects : beyond meso. Dans Englishes of the Eastern Caribbean, dir. par M. Aceto et J. Williams, 241-264. Amsterdam : John Benjamins.

    Van Herk, Gerard. 2008. Letter perfect : the present perfect in early African American correspondence. English World-Wide 29, 1. 45-69.

    Van Herk, Gerard et Shana Poplack

    Van Herk, Gerard et Shana Poplack. 2003. Rewriting the past : Bare verbs in the Ottawa Repository of Early African American Correspondence. Journal of Pidgin and Creole Languages 18, 2. 231-266.

    Van Herk, Gerard et James A. Walker

    Van Herk, Gerard et James A. Walker. 2005. S marks the spot? Regional variation and early African American correspondence. Language Variation and Change 17, 2. 113-131.

    Walker, James A.

    Walker, James A. 1998. Rephrasing the copula : contracted and zero copula in African Nova Scotian English. Cahiers linguistiques d’Ottawa 26. 85-97.

    Walker, James A. 2000. Rephrasing the copula : contraction and zero in early African American English. Dans The English History of African American English, dir. par S. Poplack, 35-72. Oxford : Blackwell Publishers.

    Walker, James A. 2001. Using the past to explain the present : tense and temporal reference in Early African American English. Language Variation and Change 13, 1. 1-35.

    Walker, James A. 2005. The ain’t constraint : not-contraction in Early African American English. Language Variation and Change 17, 1. 1-17.

     

    01.........Laboratoire
    02.........Projets
    03.........Matériel de recherche

    04.........Publications
    04-1...Le fr/ang canadien
    04-2...Anglais afro-américain
    04-3...L'alternance/l'emprunt
    04-4...Grammaires historiques

    05.........Présentations
    06.........Étudiants et affiliés
    07.........Contactez-nous

    .............English